Saturday 11 May 2019

Anggur Shine Muscat(Green Seedless)

Buah besar, kulit licin, berkilat tidak berbiji
Buah anggur muscat Jepun bersaiz sederhana hingga ke besar, buahnya pula berbentuk bujur hingga ke oblong, mempunyai gugusan bersaiz sederhana. Buahnya punyai kulit yang licin, berkilat dan berwarna dari hijau cerah(kekuningan) hingga warna kemerahan dan kental pada sentuhan. Isi buahnya nya biasanya translucent dan tidak berbiji, walaupun ada beberapa buah anggur mungkin mengandung biji kecil yang bantut yang tidak dapat dikesan apabila dimakan.

Anggur muscat Jepun adalah crunchy (renyah) dan dikenali dengan rasa manis (Brix lingkungan 18), berbau harum wangi. Mereka tumbuh di atas pokok anggur rimbun tebal dengan daun yang besar yang berwarna hijau segar.
Pokok rimbun berdaun besar


Shine Muscat dibangunkan  di Jepun pada akhir 1980-an dan kemudian dikomersialisasikan awal tahun 2000an. Di Jepun ia terkenal kerana saiz nya yang besar (ada yang sebesar bola pingpong) dan buah yang crispy dan manis serta lazat.
Manis, crispy, lazat & besar

Ia telah membuat kemunculan secara tiba-tiba ke pasaran China dan kini sedang ditanam di sekitar China dan boleh dilihat dengan mudah dijual di pelbagai peruncit, dari vendor jalanan hingga supermarket mewah. Shine Muscat, yang dikenali dalam bahasa Cina sebagai "Sunshine Rose," juga telah mencapai tahap pengiktirafan nama yang sangat tinggi di China untuk pelbagai anggur untuk dimakan Ia juga mengambil harga tinggi pada runcit dan kini dianggap sebagai margin keuntungan tertinggi bagi penanam.
Rm600 sekilo!!!

Anak benih pokok, limited stock, boleh di beli melalui pos di  mamsgardennursery1@gmail.com

atau melalui wasap

http://www.wasap.my/+60183848159/HaiSayaNakTanyaHargaPokokAnggur

untuk tempahan.
Pokok hidup subur di Mamsgarden Greenhouse Batu Arang


No comments:

Post a Comment